in

Maike werd doodgereden door automobilist (88), familie wil strengere CBR-keuringen

Als het aan nabestaanden van Maike van Uum uit Hengelo ligt, worden nog liever vandaag dan morgen de CBR-keuringen voor ouderen strenger gemaakt.

De 38-jarige vrouw overleed nadat een 88-jarige automobilist haar over het hoofd zag en haar overreed.

Voor de familie van Maike kent Tweede Pinksterdag in 2019 een zwart einde. Bij een winkelcentrum in Hengelo wordt ze, terwijl ze met een vriendin fietst, overreden door een 88-jarige automobilist. Ze wordt tientallen meters meegesleurd.

Meters meegesleurd
“Dat moet heel gruwelijk zijn geweest,” vertelt Edo Kieft, de schoonvader van Maike. “Volgens getuigen probeerde hij steeds gas te geven en te remmen. Zo is ze dertig meter meegesleurd.”

Maike wordt in een ziekenhuis opgenomen met zware verwondingen. Wervels en ribben zijn gebroken, haar alvleesklier is gescheurd, ze heeft letsel aan haar schedel en hersenen en inwendige bloedingen. Na 15 dagen op de intensive care, overlijdt Maike “Wij bleven ontredderd achter”, aldus Edo.

Strengere keuringen
“De CBR keuring is een lachertje,” vindt Maike’s schoonvader. Hij ziet het probleem van oudere rijders door vergrijzing steeds groter worden.

“We krijgen te maken met een nieuwe categorie verkeersdeelnemers die veel te makkelijk door de keuring komt. Maar er zijn gewoon veel vaardigheden voor nodig, zoals cognitieve functies.”

Lees ook  Absoluut niet onschuldig: déze manier van vreemdgaan komt het vaakst voor

Zelf weet Edo maar al te goed waarmee sommige ouderen te maken krijgen. “Het is geen aanval op de oudere weggebruiker, maar het is natuurlijk zo dat ouderen vatbaarder zijn voor dingen als dementie.

Ik heb dit ook met mijn eigen moeder meegemaakt. Godzijdank konden we haar overtuigen om niet meer in de auto te stappen.”

Het gebeurt volgens hem veel te vaak. Alleen al in zijn eigen omgeving ziet hij het regelmatig in de krant.

“Iemand van 70 die een meisje van 5 aanrijdt op een rotonde, een 87-jarige die een kind in Rijssen aanrijdt, en zegt dat ze het kind niet had gezien.”

Grote impact
In een reactie aan Hart van Nederland geeft CBR aan mee te voelen met de nabestaanden van Maike en geeft aan dat hoe we in Nederland met keuringen omgaan op dit moment onderwerp van gesprek is in de politiek.

“Natuurlijk willen we met elkaar alles doen om ongelukken te voorkomen, maar 100% voorkomen is een onmogelijkheid”, legt woordvoerder Irene Heldens uit.

Lees ook  Man verrast bruid voor hun huwelijk met make-over die hem onherkenbaar maakt

“Daarom is het zo belangrijk dat elke bestuurder zelf heel alert is of hij of zij veilig in de auto kan stappen.”

In de petitie van Edo pleit hij voor een jaarlijkse rijtest voor 75-plussers. “De impact zou enorm zijn”, aldus het CBR.

“Voor het CBR zou dat betekenen dat wij vijf keer zoveel beoordelingen te doen hebben.” Afgelopen jaar waren dat er bijna 260.000, dat zou dus ruim een miljoen extra beoordelingen betekenen.

Na zo’n beoordeling kan besloten worden tot een rijtest. Dat zijn er ongeveer 23.000 per jaar, dat zouden er dan mogelijk ook veel meer worden.

“Bovendien betekent een jaarlijkse keuring plus rijtest extra kosten voor elke 75-plusser. Denk aan de kosten voor de Gezondheidsverklaring, de medische keuring en eventueel aanvullend onderzoek door een medisch specialist”, aldus het CBR.

Petitie
Om de politiek toch te overtuigen, is Edo van plan op 10 juni, twee jaar na het ongeluk, een petitie aan te bieden aan de Tweede Kamer.

Dat doet hij samen met Joke Wiesemann uit Amsterdam, die al drie jaar bezig is met een officieel burgerinitiatief na de dood van haar zoon.

 

Senaat stemt in met spoedwet dus avondklok blijft, ongeacht hoger beroep

Zeldzame rode wouw dood door te fanatieke natuurfotografen