in

Chiara en haar kinderen danken leven aan rookmelder nadat huis afbrandt door hoverboard

Het gebeurt vaker dan je denkt, een apparaat aan de oplader dat vlam vat. Bij een op de twintig branden is dat de oorzaak.

Des te belangrijker is het dan ook om rookmelders in huis te hebben. Chiara Karpes uit Schiedam ondervond dat aan den lijve.

“Het was een uurtje of twee, kwart voor twee, en ik hoorde beneden het brandalarm gaan”, vertelt Chiara over de noodlottige nacht in juni.

“Ik rook niks, ik had niks door. Toen ging ik naar beneden en zag ik dat de bijkeuken helemaal in brand stond.”

Chiara roept naar haar dochter dat ze haar broertje moest redden. “Ze heeft gelijk gereageerd, en toen ik de trap op kwam liep zij al met hem tegen de borst aan naar beneden door de dikke rook om naar buiten te gaan.”

Lees ook  Dit tikten de winnaars van het WK Terraszitten af: ‘Ze waren niet helemaal helder meer’

Daarna probeert Chiara haar honden nog te redden, maar daarvoor is de rook dan al te heftig. Haar twee honden weten niet aan de brand te ontkomen en overlijden.

Oplader vatte vlam
Een oplader van een hoverboard was de boosdoener. “Dat mag maar een maximaal aantal uur in de oplader”, vertelt Chiara. “Begin van de avond ging ie erin, en midden in de nacht vatte hij vlam.”

Op dat moment kan het razendsnel gaan, weet ook Joost Ebus van brandweer Nederland. “De batterijen, daar gaat intern iets mis, en komen er veel gas en steekvlammen vrij.”

Lees ook  11 dingen die Nederlanders altijd stelen wanneer ze dronken zijn

Hij raadt dan ook aan om apparaten alleen op te laden op het moment dat je wakker bent en de oplader in een ruimte met een rookmelder te gebruiken.

Rookmelder
Om levens te redden wordt de rookmelder vanaf juli volgend jaar verplicht. Belangrijk is dan wel om die op de goede plek te hangen.

Het beste is om deze in ieder geval in de vluchtroute te plaatsen, aldus Ebus, zodat je altijd op tijd wordt gewaarschuwd en niet ingesloten raakt.

Anti-coronapil maakt volgens onderzoek korte metten met virus: ‘Indrukwekkende resultaten’

Dimi en Cindy zagen dak op baby vallen op Mallorca: ‘Gekreun ging door merg en been’